Het Utrechts Archief ontwikkelt een eigen e-depot. Er is een nieuw team en de aanbesteding voor de leverancierskeuze loopt. Hiermee moet er 2024 een werkend e-depot beschikbaar zijn om archiefmateriaal van overheden en particulieren duurzaam op te slaan en toegankelijk te maken.

Team liggendefoto
Team e-depot 

Sinds enkele maanden is de nieuwe Adviseur Digitale Informatie Jeanette van der Vliet aan de slag om onder andere samen met overheden te onderzoeken welk archiefmateriaal geschikt is om mee te testen in het e-depot. Uiteindelijk zal dit een gestroomlijnd proces opleveren waarmee digitaal archief wordt overgebracht en ontsloten.

Vraagbaak voor ambtenaren en particulieren

Ben u ambtenaar of heeft u particulier archief en wilt u meer weten over digitale informatie? Dan kunt u hiervoor terecht bij de Adviseur Digitale Informatie.
Denk aan vragen als:

  • Hoe sla ik mijn informatie goed op zodat ik het later terug kan vinden?
  • We gaan een nieuwe applicatie aanschaffen. Waar moeten we op letten als het gaat om archiefzaken?
  • In het rapport van de archivaris staat dat we iets moeten met een metadataschema. Wat is het en hoe moeten we dit maken?
  • We gaan Sharepoint gebruiken. Waar moeten we op letten bij het inrichten ervan?
  • Kan ik ook mijn digitale archief naar Het Utrechts Archief brengen?

Wij helpen graag om uw informatiehuishouding op orde te brengen, zodat we ook in de toekomst beschikken over toegankelijk archiefmateriaal!

> Bekijk de informatie op de website over digitaal archief en het e-depot!