Sinds maart 2020 heeft de coronapandemie grote gevolgen gehad voor het leven in Utrecht en Nieuwegein: scholen, sportclubs, en veel bedrijven moesten de deuren meerdere keren noodgedwongen sluiten, er werd geprotesteerd tegen coronamaatregelen en festivals en herdenkingen konden niet doorgaan. Tijdens de lockdown was het thuiswerken de norm, scholieren kregen thuisonderwijs en ondernemers probeerden met nieuwe diensten hun omzet op peil te houden.

Inmiddels is de coronapas niet meer nodig in de horeca, discotheken zijn weer geopend en de anderhalvemetermaatschappij is nagenoeg afgeschaft. Om de geschiedenis van deze ingrijpende periode goed vast te kunnen leggen, kunnen we uw hulp goed gebruiken!

Hoe werkt het?

  • Stap 1: Ga naar het online inleverformulier
  •  Stap 2: Geef aanvullende informatie over uw foto, tekst of andere bijdrage (beschrijving en datering)
  • Stap 3: Verstuur uw materiaal – (maximaal 10 mb per keer)

Is uw materiaal groter dan 10 mb of wilt u een filmpje aanleveren? Dan kunt u dit opsturen via de e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of WeTransfer.com.

Bij het aanleveren via de e-mail of WeTransfer graag vermelden: wat u aanlevert (papieren, posters, foto’s, anders), een korte omschrijving van wat u aanbiedt (onderwerp en locatie), datering (bijvoorbeeld wanneer de foto’s zijn genomen) en uw contactgegevens. 

 

Waar zijn we naar op zoek?

We zijn op zoek naar materiaal dat iets zegt over de impact van de pandemie op de eigen leefomgeving in Utrecht en Nieuwegein.
U kunt hierbij denken aan:

  • Foto’s van de eigen straat, de huiskamer, tuin of van het balkon;

  • Foto’s van informatieborden, spreuken op straat, solidariteitsacties, thuiswerken, de avondklok of het volgen van thuisonderwijs;

  • Flyers en posters van bedrijven met mededelingen over coronamaatregelen;

  • Opgetekende persoonlijke ervaringen, filmpjes, tekeningen, briefjes, muziek, aantekeningen en dagboeken met mededelingen over coronamaatregelen;

  • (Kerst)kaarten en sinterklaasgedichten.

Let op: het Utrechts Archief bewaart papier en digitaal materiaal (2D), we zijn dus niet op zoek naar spullen (3D). Ook zijn we niet op zoek naar kopieën van foto's, documenten of krantenknipsels.

We vragen u het materiaal af te staan onder een CC-BY licentie. Dat betekent dat iedereen uw materiaal mag gebruiken en verspreiden, zolang uw naam erbij vermeld wordt. Klik hier om alle voorwaarden van de CC-BY licentie te lezen.

 
Heeft u geschikt materiaal en wilt u dit met ons delen? Ga dan direct naar het inleverformulier en stuur uw materiaal op. 

 

Contact avatar

Vragen?

Heeft u materiaal wat niet wordt genoemd? Heeft u vragen over het aanleveren? Of heeft u andere vragen? Neem dan contact op met Caroline Auée.

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • 030-286 66 11