712-11 Kamer van arbeid voor de confectiebedrijven te Utrecht
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
712-11
Kamer van arbeid voor de confectiebedrijven te Utrecht
De Kamers van Arbeid werden ingesteld volgens de wet van 2 mei 1897 (Staatsblad nr. 141), gewijzigd bij de wet van 3 febr. 1902 (Staatsblad nr. 14). De Kamer van Arbeid voor de Confectiebedrijven te Utrecht werd opgericht bij K.B. van 28 februari 1899 nr. 19 en met ingang van 1 januari 1923 opgeheven. Het archief van deze Kamer werd in 1948 door het Rijk aan de gemeente in bewaring gegeven.