Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Gezicht op de westgevel met hoofdingang van het nieuwe kantoorgebouw van de N.V. PEGUS (Provinciaal en Gemeentelijk Utrechts Stroomleveringsbedrijf, Keulsekade 189) te Utrecht.
Catalogusnummer:
501574
Beschrijving:
Gezicht op de westgevel met hoofdingang van het nieuwe kantoorgebouw van de N.V. PEGUS (Provinciaal en Gemeentelijk Utrechts Stroomleveringsbedrijf, Keulsekade 189) te Utrecht.
Vervaardiger:
Werf, F.F. van der, fotograaf
Datering vroegst:
01-10-1952
Datering laatst:
31-10-1952
Opmerkingen:
Een tweede exemplaar van de foto bevindt zich in "Het nieuwe kantoorgebouw van de N.V. PEGUS", door ir. A.J. Mijnlieff, 1952, bibl. HUA XXXIX H 7. Het gebouw werd ontworpen door de architecten ir. A. van der Steur en ir. W.A.C. Herman de Groot en werd geopend op 29 oktober 1952.
U mag: downloaden, delen, kopiëren, publiceren en bewerken, ook met een commercieel doel. Voorwaarde: naamsvermelding van de vervaardiger. Zie ook: CC-BY-4.0 licentie