Archieven Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Burgerlijke Stand van de gemeenten in de provincie Utrecht 1811-1902

481 Burgerlijke Stand van de gemeenten in de provincie Utrecht 1811-1902

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Korte geschiedenis van de burgerlijke stand en zijn archieven
Begrip burgerlijke stand
Invloed van de Franse bezetting
Soorten registers van de burgerlijke stand
Toegangen op de registers
481 Burgerlijke Stand van de gemeenten in de provincie Utrecht 1811-1902
Inleiding
Korte geschiedenis van de burgerlijke stand en zijn archieven
Toegangen op de registers
Reeds op 20 juli 1807, toen in ons land de burgerlijke stand nog slechts zeer plaatselijk bekend was, bepaalde een keizerlijk decreet dat jaarlijkse en tienjaarlijkse 'tafels' op de registers van de burgerlijke stand moesten worden gemaakt. In werkelijkheid waren het alfabetische indices of kortweg klappers. Deze maatregel ging bij de inlijving in 1811 voor het hele land gelden. Per Koninklijk Besluit van 12 januari 1938 werd dit decreet bevestigd en aangevuld. De ambtenaar van de burgerlijke stand werd verplicht jaarlijks vóór 1 juli over de ingeschreven akten van geboorte, huwelijk, echtscheiding en overlijden van het afgelopen jaar 4 aparte jaarlijkse tafels te maken en om de 5 of 10 jaar vijf- of tienjaarlijkse verzamelklappers. De tienjaarlijkse (tussen haakjes vijfjaarlijkse) klappers belopen de jaren 1813-1822, 1823-1832, ..., 1923-1932, 1933-1940 (1933-1935, 1936-1940), 1941-1950 (1941-1945, 1946-1950), 1951-1960 (1951-1955, 1956-1960), etc. De vijfjaarlijkse klappers zijn per 1 januari 1990 afgeschaft.
Kennisgevingen van latere vermeldingen en kantmeldingen in de registers
Bewaarplaats van de dubbelen van de registers
Openbaarheid van de registers
Aanwijzingen voor de gebruiker
Addendum
Addendum (2)

Kenmerken

Datering:
1811-1902
Toegangstitel:
Inventaris van de (dubbele) registers van de Burgerlijke Stand van de gemeenten in de provincie Utrecht 1811-1902
Data-eigenaar:
Het Utrechts Archief
Auteur:
C.G.W.M. van Hoogstraten en K. van Vliet
Datering toegang:
1999
Datering bewerking:
2005, 2018, 2021
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
167,4 m zuurvrije dozen
Beschrijving:
Inventaris van de (dubbele) registers van de Burgerlijke Stand van de gemeenten in de provincie Utrecht 1811-1902
Opendata trefwoord: