Archieven Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Gemeentelijke distributiedienst te Utrecht

778 Gemeentelijke distributiedienst te Utrecht

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis
Algemeen
De Rijksbureaus voor Handel en Nijverheid
Het Rijksbureau voor de Voedselvoorziening in Oorlogstijd
Het Centraal Distributiekantoor (C.D.K.)
De distributiedienst te Utrecht
778 Gemeentelijke distributiedienst te Utrecht
Inleiding
Geschiedenis
De distributiedienst te Utrecht
De Distributiedienst te Utrecht was in eerste instantie geheel gehuisvest aan de Weerdsingel O.Z. 99, maar door de steeds grotere omvang van de werkzaamheden en het daarmee gepaard gaande ruimtegebrek moest in 1944 ook het schoolgebouw in de Kievitstraat 6 worden betrokken (op 1 maart 1949 weer ontruimd). Kantoor, uitreikingslokaal en de afdelingen Rantsoenbonnen en Stamkaarten bleven aan de Weerdsingel, de afdelingen Textiel, Bijzondere Arbeid, Schoenen, Winkeliers, Grossiers en Instellingen, Loonadministratie, Interne-controle en Na-controle werden verplaatst naar de Kievitstraat. In de periode van 24 januari tot 15 maart 1944 werd bovendien de koffiekamer van Tivoli gehuurd voor de uitreiking van de Tweede Distributiestamkaart.
De Distributiedienst te Utrecht werd, nadat de distributie in omvang begon af te nemen en verwacht kon worden dat de werkzaamheden geleidelijk konden worden vereenvoudigd, uit bezuinigings- en liquidatieoverwegingen bij Koninklijk Besluit van 2 december 1946 samengevoegd met de gemeenten Achttienhoven, De Bilt, Breukelen-Nijenrode, Breukelen-St. Pieters, Haarzuilens, Harmelen, Houten, Jutphaas, Maarssen, Maarsseveen, Maartensdijk, Oudenrijn, Schalkwijk, Tienhoven, Tull en 't Waal, Veldhuizen, Vleuten, Vreeswijk, Westbroek en Zuilen. Zo ontstond de nieuwe distributiekring Utrecht. Bij Koninklijk Besluit van 22 september 1948 kwamen verder nog de volgende gemeenten onder de kring Utrecht te vallen: Abcoude, Benschop, Bunnik, Driebergen-Rijsenburg, Hoenkoop, Kamerik, Kockengen, Linschoten, Loenen, Loenersloot, Loosdrecht, Lopik, Montfoort, Mijdrecht, Nigtevegt, Odijk, Polsbroek, Ruwiel, Snelrewaard, Vinkeveen en Waverveen, Vreeland, Werkhoven, Willeskop, Wilnis, IJsselstein, Zegveld en Zeist. *  De inwoners van de aangesloten gemeenten konden hun aanvragen ter plaatse indienen; ook de uitreikingen werden ter plekke verricht. De beoordeling van de aanvragen, de controle en de verantwoording van het waardemateriaal gebeurde bij de dienst te Utrecht.
Het verloop onder het personeel van de Distributiedienst is altijd groot geweest; voor een grote uitreiking werden vaak tijdelijk mensen in dienst genomen. De personeelssterkte nam, door de eerder genoemde uitbreiding van de taken, toe van 88 op 1 januari 1941 tot 331 op 1 januari 1945. Pas bij de uitreiking van de stamkaarten in het najaar van 1944 werd vrouwelijk personeel geworven. Toen de economische situatie in Nederland na de Tweede Wereldoorlog verbeterde en geleidelijk meer artikelen vrij van distributie kwamen, verminderden de werkzaamheden van de distributiediensten. Aan het einde van 1947 kwam ten behoeve van de personeelsleden die hierdoor ontslagen moesten worden, een wachtgeldregeling tot stand. * 
Op 27 december 1949 werd een circulaire van het C.D.K. ontvangen met de mededeling dat de stamkaarten werden afgeschaft. De taak van de Distributiedienst was hiermee feitelijk beëindigd. Er restten nog slechts de werkzaamheden verbonden aan de liquidatie. Voor de afwikkeling bleven van 1 januari tot 1 maart 1950 twee ambtenaren op arbeidscontract in dienst en een maand later, op 1 april, werd de Utrechtse Distributiedienst officieel opgeheven.
Directeur van de dienst gedurende de gehele periode was C.A. van Rooijen. Hij was tevens directeur van de Dienst voor de Levensmiddelenvoorziening en het Centraal Magazijn (later Voorzieningsdienst).
Archief en inventarisatie
Addendum
Literatuuropgave
Bijlagen
1. Lijst van goederen aangewezen als distributiegoederen
2. Lijst van goederen aan de distributie onttrokken
N.B. Met ingang van 27 november 1949 werd de uitvoering van de distributiebepalingen van brandstoffen toegewezen aan het Rijkskolenbureau, De plaatselijke distributiediensten hadden er vanaf die datum geen bemoeienis meer mee. Een soortgelijke regeling werd getroffen met betrekking tot de distributie van koffie. Met ingang van 26 november droeg het Bedrijfschap voor Granen, Zaden en Peulvruchten de zorg voor de distributie.
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1939-1950
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de gemeentelijke Distributiedienst te Utrecht (1937) 1939-1950 (1952)
Auteur:
J.J. Vaessen, met aanvulling door J.N. van der Meulen
Datering toegang:
1983
Datering bewerking:
2014
Openbaarheid:
Voor de inv.nrs. 58, 229-239, 242-243, 245, 247-250, 255-259 en 261-263 geldt een openbaarheidsbeperking van 75 jaar.
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
5,6 m zuurvrije dozen
Bijzonderheden:
Vanwege digitaliserering is een gedeelte van dit archief tijdelijk niet raadpleegbaar.
Thema trefwoorden: