Archieven Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Utrechts landbouwgenootschap (U.L.G.)

640 Utrechts landbouwgenootschap (U.L.G.)

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
De geschiedenis van het Genootschap voor Landbouw en Kruidkunde is uitstekend beschreven en fraai gedocumenteerd door Hans Siemes in zijn boek Anderhalve eeuw aanwakkeren. De inleiding is daarom sober gehouden met een accent op de organisatie.
Voorgeschiedenis
Commissie van Landbouw
Landbouworganisatie in het algemeen
Organisatie van het ULG
Het bestuur
Afdelingen
640 Utrechts landbouwgenootschap (U.L.G.)
Inleiding
Afdelingen
Een getal van 50 leden was vereist om na verkregen autorisatie van het hoofdbestuur over te gaan tot de vestiging van een afdeling. In elke gemeente kon slechts één afdeling worden opgericht. De leden kozen onderling zes bestuursleden, waarna dezen uit hun midden een voorzitter en een secretaris, tevens belast met de functie van penningmeester, benoemen. Sinds 1864 benoemde het bestuur de secretaris-penningmeester. Een concept-huishoudelijk reglement werd aan het hoofdbestuur ter goedkeuring toegezonden. Het afdelingsbestuur was verplicht een maand vóór de algemene vergadering van het hoofdbestuur een algemene afdelingsvergadering te houden, waarop de door het hoofdbestuur opgegeven punten behandeld moesten worden. Men kon hiervoor voorstellen aan het Hoofdbestuur doen.
Het afdelingsbestuur was belast met het opmaken van de verslagen of rapporten. Na goedkeuring van het afdelingsbestuur van de rekening en verantwoording werd een afschrift toegezonden aan het hoofdbestuur.
Sedert 1955 werd elke afdeling door een commissaris in het Hoofdbestuur vertegenwoordigd. De afdelingen met minder dan 100 leden konden zich doen vertegenwoordigen door één commissaris, die met 100 leden of meer door twee, terwijl voor ieder honderdtal leden, dat de afdeling meer dan 200 leden telde, een commissaris kon worden afgevaardigd. Als een afdeling minder dan 20 leden telde, hield zij op te bestaan en gingen haar bezittingen en archief over in het bezit van het Genootschap.
Leden
Jongeren
Vrouwen
Huisvesting
Orgaan
Stalverbeteringscommissie
Zuivelcommissie
Verkoopbureau
Boekhoudbureau
ULG-Verzekeringen
Verantwoording van de inventarisatie

Kenmerken

Datering:
1841-1993
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van het Utrechts landbouwgenootschap (voorheen het genootschap voor landbouw en kruidkunde te Utrecht) 1841-1993
Auteur:
W.B. Heins
Datering toegang:
1997
Openbaarheid:
Stukken jonger dan 30 jaar slechts ter inzage na toestemming van de secretaris van de Gewestelijke Land- en Tuinbouw Organisatie
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
22,92 m zuurvrije dozen
Archiefvormer(s):