481 Burgerlijke Stand van de gemeenten in de provincie Utrecht 1811-1902
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
481
Burgerlijke Stand van de gemeenten in de provincie Utrecht 1811-1902
Vanaf 1995 zijn de akten van de Burgerlijke Stand in het kader van het indiceringsproject Genlias en de gelijknamige website voor Stamboomonderzoek (vanaf 2012 Wiewaswie) door diverse vrijwilligers digitaal toegankelijk en doorzoekbaar gemaakt.
In 2015 is besloten de akten in de registers te digitaliseren. In dat kader was het noodzakelijk om de op doosniveau beschreven registers nader te specificeren per fysiek register. Het nieuwe inventarisnummer is vervolgens aan elk register toegekend op basis van het oorspronkelijke doosnummer van dat register, met toevoeging van de subnummers 01, 02 enz.
In 2018 werd een nieuw vormgegeven versie van de inventaris vervaardigd, inclusief de in 2015 toegekende subnummering.